Gaming By Division - Hardwarejunkies 2021

Microsoft bevestigt AMD FidelityFX-superresolutie die naar Xbox Series X komt

Gepubliceerd: 05-06-2021 - 17:55 Door Division (Redacteur)




Over slechts een paar weken zal AMD de schakelaar omdraaien op zijn langverwachte FidelityFX Super Resolution (FSR) opschalingstechnologie, en we zullen erachter komen of de resultaten in de echte wereld overeenkomen met de claims van het bedrijf en wat het heeft laten zien tijdens Computex 2021. Het gaat ook niet alleen naar pc. Op een gegeven moment zal Microsoft FSR inschakelen op zijn Xbox Series X- en Xbox Series S-gameconsoles, bevestigde het bedrijf.

Wat hier speelt, is een "ruimtelijke opschalingstechniek" die wordt gebruikt om een "superresolutie" -afbeelding te maken van invoerframes van game-engines. Net als nvidia's gepatenteerde Deep Learning Super Sampling (DLSS)-technologie, is het idee om afbeeldingen met een lagere resolutie weer te geven en vervolgens op te schalen, om de prestaties bij hogere resoluties te verbeteren.

Het zijn echter geen identieke technologieën. FSR vereist geen machine learning, wat het belangrijkste onderdeel van DLSS is, en het is open source, dus in theorie kan het op elke GPU werken. AMD demonstreerde zelfs fsr draaiend op een GeForce GTX 1060, hoewel het "aan [NVIDIA] zal zijn om het werk namens hun gaminggemeenschap te doen" als het dat wil.

Wat betreft het werken aan de nieuwste generatie Xbox-gameconsoles van Microsoft, vertelde het bedrijf IGN dat FSR in feite zal worden overgezeten op een later tijdstip meer details zal delen.

"Bij Xbox zijn we enthousiast over het potentieel van AMD's FidelityFX Super Resolution-technologie als een andere geweldige methode voor ontwikkelaars om framesnelheden en resolutie te verhogen. We zullen binnenkort meer te delen hebben", aldus het bedrijf.

Microsoft kan FSR toevoegen aan de FidelityFX-stapel. Eerder dit jaar werd aangekondigd dat bepaalde FidelityFX-tools werden geïnjecteerd in AMD's Game Developer Kit (GDK) voor de Xbox Series X en S. In die tijd omvatten ze Variabele arcering, Contrast Adaptive Sharpening en Denoiser.

"Voor gamers betekent AMD FidelityFX dat naar Xbox Series X / S komt dat toekomstige Xbox-games kunnen profiteren van alle platformspecifieke optimalisaties en ongelooflijke beelden die FidelityFX al helpt leveren op pc-games," zei AMD destijds.

FSR blijft zijn bereik uitbreiden. Eerder deze week kondigde AMD aan dat het gpu-ondersteuning uitbreidde naar zijn oude Radeon RX 480- en Radeon RX 470-grafische kaarten, naast zijn volledige reeks Radeon RX 6000- en Radeon RX 5000-serie, zijn Radeon RX Vega-producten en alle AMD Ryzen-processors met Radeon-graphics (APU's).

Intel liet ook doorschemeren dat zijn Xe-HPG grafische chips voor gaming FSR zouden kunnen ondersteunen. Hoewel er in dat opzicht niets is besloten, zei Intels grafische baas Raja Koduri dat hij en zijn team er "zeker naar op zoek zijn".



Bron: Hothardware



(0) Reacties:

Scroll to Top